ASIAKKAAN POLKU ON SATAKUNNASSA POMPPUINEN


Satakuntalaiset kokevat sote-palveluissa pompottelua palvelupisteeltä toiselle keskimääräistä enemmän.
Pompottelu on Satakunnassa FinSote-tutkimuksen mukaan iso ongelma: Siitä on kokenut terveyspalveluissa haittaa 30 % ja sosiaalipalveluissa 41 % vastaajista.

Mitä pompottelu käytännössä on? Se on sitä, ettei vaivan kanssa vastaanotolle tullut henkilö saa apua, vaan hänen käsketään varata aika toisaalle. Ja sitä, että neuvoja tarvitseva saa neuvoksi soittaa muualle. Tai se tilanne, jossa yksi lomake pitää toimittaa yhdelle ammattilaiselle, toinen toiselle. Näissä tilanteissa on iso riski, että avun saaminen tyssää tai viivästyy.

Yksi meneillä olevan sote-uudistuksen tärkein tavoite on pompottelun tai ”luukuttamisen” vähentäminen. Meillä tulee olla niin selkeitä palvelupolkuja, että jokainen apua tai tukea tarvitseva pääsee polulle heti ottaessaan ensimmäisen askeleen.

Lisäksi tämä vaatii muutoksia toimintakulttuurissa – Jokaisen sote-palveluissa työskentelevän tulisi kokea olevansa osaltaan vastuussa jokaisesta kohtaamastaan asiakkaasta tai potilaasta. Aina tämä vastuu ei tarvitse olla pitkäaikaista, helpoimmillaan se voi olla sitä, ettei käske soittajaa soittamaan muualle, vaan ottaa häneltä soittopyynnön vastaan ja toimittaa sen oikealle ammattilaiselle.

Ammattilaisilla tulee olla silmää (tai korvaa) tunnistaa asiakkaiden ja potilaiden virrasta ne henkilöt, jotka tarvitsevat enemmän tukea saadakseen tarvitsemansa palvelun. Aikaa on rajallisesti ja se tulee osata kohdentaa oikein.

Asiakkaiden ja potilaiden kokemuksia pompottelusta pitää jatkossakin seurata herkällä korvalla ja arvioida, miten sote-uudistus ja kaikki tehtävä kehittäminen vaikuttavat kokemuksiin.


- Minka


Kuva: Sergio Cerrato

Kommentit