Satakuntalaiset kokevat sote-palveluissa pompottelua palvelupisteeltä toiselle keskimääräistä enemmän. Pompottelu on Satakunnassa FinSote-tutkimuksen mukaan iso ongelma: Siitä on kokenut terveyspalveluissa haittaa 30 % ja sosiaalipalveluissa 41 % vastaajista.
Mitä pompottelu käytännössä on? Se on sitä, ettei vaivan
kanssa vastaanotolle tullut henkilö saa apua, vaan hänen käsketään varata aika
toisaalle. Ja sitä, että neuvoja tarvitseva saa neuvoksi soittaa muualle. Tai
se tilanne, jossa yksi lomake pitää toimittaa yhdelle ammattilaiselle, toinen
toiselle. Näissä tilanteissa on iso riski, että avun saaminen tyssää tai
viivästyy.
Yksi meneillä olevan sote-uudistuksen tärkein tavoite on
pompottelun tai ”luukuttamisen” vähentäminen. Meillä tulee olla niin selkeitä
palvelupolkuja, että jokainen apua tai tukea tarvitseva pääsee polulle heti
ottaessaan ensimmäisen askeleen.
Lisäksi tämä vaatii muutoksia toimintakulttuurissa –
Jokaisen sote-palveluissa työskentelevän tulisi kokea olevansa osaltaan
vastuussa jokaisesta kohtaamastaan asiakkaasta tai potilaasta. Aina tämä vastuu
ei tarvitse olla pitkäaikaista, helpoimmillaan se voi olla sitä, ettei käske
soittajaa soittamaan muualle, vaan ottaa häneltä soittopyynnön vastaan ja
toimittaa sen oikealle ammattilaiselle.
Ammattilaisilla tulee olla silmää (tai korvaa) tunnistaa
asiakkaiden ja potilaiden virrasta ne henkilöt, jotka tarvitsevat enemmän tukea
saadakseen tarvitsemansa palvelun. Aikaa on rajallisesti ja se tulee osata
kohdentaa oikein.
Asiakkaiden ja potilaiden kokemuksia pompottelusta pitää jatkossakin seurata herkällä korvalla ja arvioida, miten sote-uudistus ja kaikki tehtävä kehittäminen vaikuttavat kokemuksiin.
- Minka
Kuva: Sergio Cerrato
Kommentit
Lähetä kommentti