Kansalaisten
luottamus palveluihin ja niiden henkilöstöön on iso kysymys hyvinvoinnin,
yhteiskuntarauhan ja yleisen ilmapiirin kannalta. Satakuntalaisista 30 % ei koe
voivansa luottaa sosiaalipalveluiden henkilöstöön. Tämä ilmenee FinSote 2020
-tutkimuksen tuloksista. Sosiaalipalveluiden toimintaan kertoi luottavansa vain
vähän yli puolet satakuntalaisista vastaajista. Satakunnassa on selvästi vielä
paljon tehtävää sosiaalipalveluiden imagon parantamisessa.
Hyvinvointialueille
siirtyminen on kansalaisten luottamuksen kannalta sekä riski, että
mahdollisuus. Luottamushenkilöillä sekä uudistuksesta viran puolesta vastaavilla
on iso rooli siinä, miten asukkaiden luottamuksen kanssa käy.
Kansalaisten
tuki palvelujärjestelmälle on voitettava takaisin. Teoilla, ei vain sanoilla. Asukkaiden
on voitava kokea nykyistä voimakkaammin omistajuutta alueen palveluista, jotka
kuitenkin ovat meidän yhdessä rahoittamiamme ja luomiamme, meitä varten
olemassa sekä meidän valtuuttamiamme.
Nyt olennainen
kysymys onkin, miten hyvinvointialueen valmistelussa onnistutaan kirkastamaan
alueen asukkaille heidän tärkeyttään tässä uudistuksessa. Asukkaiden ja
palveluiden käyttäjien osallisuuden tunnetta on vahvistettava mm. lisäämällä
rohkeaa asiakaslähtöisyyttä ja aitoja osallisuuden mahdollisuuksia.
Tähän mennessä
hyvinvointialuetta on valmisteltu pääosin suljetuissa huoneissa. Jotta alueen
asukkaat voivat kokea hyvinvointialueen omakseen, luottaa sen toimintaan ja
toimijoihin sekä tuntea osallisuutta siitä, heidän on voitava olla aktiivisesti
mukana jo tässä valmisteluvaiheessa. Ei toimi, että tehdään valmista ja
toivotaan, että mahdollisimman moni sitoutuu siihen.
Sanonta kuuluu, että arvokkain asia elämässä on luottamus - Sen ansaitseminen voi viedä vuosi, mutta menettäminen vain sekuntteja. Ehkä tämä pätee hyvinvointialueellakin: Arvokkainta, mitä voimme saavuttaa, on asukkaiden luottamus.
- Minka
Kommentit
Lähetä kommentti