SOTE-PALVELUT - VAIN KESKITULOISTEN ETUOIKEUS?


Joka viides satakuntalainen terveyspalveluiden käyttäjä kokee, että korkeat asiakasmaksut ovat haitanneet pääsemistä palveluiden piiriin. Sosiaalipalveluiden osalta näin kokee joka kolmas sosiaalipalveluiden käyttäjä. Näin kertoo vuoden 2020 FinSote-tutkimus. Luvut puhuvat karua kieltä.

Palveluiden saavutettavuutta miettiessä emme voi unohtaa taloudellista näkökulmaa. Taloudellisella saavutettavuudella viitataan siihen, ettei varallisuus ole este palveluun pääsemiselle. Sote-palveluja tarvitsevalla tulee olla mahdollisuus tarvitsemiinsa palveluihin riippumatta siitä, onko hänellä varaa maksaa käyntimaksua tai matkustaa tiettyyn toimipaikkaan.

Asia on tärkeä tulevilla hyvinvointialueilla. Vaikka hyvinvointialueella ei tehdä päätöksiä sosiaaliturvan tasosta, vähävaraisten tukemiseksi on monia muitakin keinoja, joihin voidaan vaikuttaa paikallisesti. Esimerkiksi se, millaisia asiakasmaksuja peritään ja keneltä sekä se, miten ja kenelle asiakasmaksuvapautusten mahdollisuudesta tiedotetaan, ovat paikallistasolla päätettävissä olevia asioita.

Taloudellisen saavutettavuuden takaaminen ja parantaminen tulee olla osa hyvinvointialueella tehtävistä saavutettavuuteen liittyviä suunnitelmia. Keinoja edistää taloudellista saavutettavuutta tulee aktiivisesti etsiä lisää. Sote-palvelut eivät voi olla vain hyväosaisille, keskituloisille satakuntalaisille.

 

Minka Leino-Holm, Pori

Sosiaalityöntekijä (YTM)


Teksti julkaistu Satakunnan Kansassa 6.11.2021.

Kuva: Frantisek Krejci / Pixabay


Kommentit