Kuva: Rasmus Forssell |
Jutun osa ½ on julkaistu aiemmin.
Paljon, paljon puhuttu sote-uudistus on käynnissä, ja isot rattaat pyörivät. Lakitasolla asiasta on päätetty, ja monenlaista on sekä tehty, että suunnitteilla. Millainen maailma meillä on edessämme? Millaista tulevaisuudenkuvaa tavoittelemme? Tämä teksti on koonti valtakunnallisista linjauksista, Satasoten alueellisista tavoitteista, sekä henkilökohtaisista toiveistani sosiaalityöntekijänä, äitinä ja satakuntalaisena. Matkustakaamme vuoteen 2026.
Vuonna 2026…
Satakunnassa toimii lämminhenkinen perhekeskus. Eri puolilla
maakuntaa on perhekeskuksia, joissa yhdistyvät eri palvelut ja monien
ammattilaisten osaaminen. Samassa keskuksessa (fyysisesti tai henkisesti)
toimivat sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat, terveydenhoitajat, lääkärit,
hammashoitajat ja -lääkärit, psykiatriset sairaanhoitajat, perheneuvojat,
toiminta- ja puheterapeutit, perhetyöntekijät ja -ohjaajat, psykologit ja muut.
Perhekeskukseen on aina helppo ja mukava tulla, ja sieltä perhe saa kaiken
tarvitsemansa avun. Puheterapeuttia tai tarvittaessa muita palveluja voidaan
käyttää myös etäpalveluna, jotta ne olisivat mahdollista yhä useammalle
lapselle.
Lisäksi perheillä on käytössään sähköinen perhekeskus,
virtuaalinen tapa saada tukea ja kohdata muita perheitä. Lasten lisäksi
vanhemmat saavat tarvittaessa riittävästi tukea, esimerkiksi parisuhteen
haasteisiin on tarjolla apua jo ennen, kun ristiriidoista tulee arkea
haittaavia. Tarvittaessa aikuisten ja lasten palveluiden ammattilaiset tekevät
aktiivista yhteistyötä perheen hyväksi.
Lastensuojelun, perhepalveluiden ja koulun tai
varhaiskasvatuksen yhteistyö on kehittynyt ja ammattilaiset tekevät lasten asioissa
aktiivista yhteistä työtä. Perhe ei koskaan ole vain porukka, jota pidetään
ajantasalla muiden tekemisestä. Perhe ja lapsi ovat kaiken keskiössä ja
kaikissa vaiheissa aktiivisesti mukana.
Satakunnassa, kuten kaikkialla Suomessa, jokaisella alle 25-vuotiaalla
on mahdollisuus maksuttomaan ehkäisyyn. Maksuttomuus kattaa kaikenlaiset
erilaiset välinevaihtoehdot.
Koska tavoitteena on ollut, ja on edelleen, laitoshoidon
vähentäminen, kotihoidon sekä omais- ja perhehoidon palveluita, tukea ja
resursseja on lisätty, ja niistä on tehty oikeasti varteenotettavia ratkaisuja
ikääntyneille, vammaisille ja lapsiperheille. Kotihoidon ei tarvitse enää
lähettää asiakasta sairaalakierrokselle sellaisten tilanteiden vuoksi, jotka
voidaan hoitaa kotona liikkuvan lääkärin toimesta. Omais- ja perhehoitajien
tukea on lisätty, heidän jaksamisensa on kohentunut ja heillä on mahdollisuus
saada helposti ammattilaisilta apua ja neuvoja tarvittaessa. Kotisairaala
toimii laajasti ja sillä on riittävästi resursseja kotona asuvien ja
esimerkiksi saattohoidossa olevien tukemiseksi. Laitoshoitoa ei tietenkään ole
tarkoitus kokonaan alasajaa, ja sen laatu on saatu paranemaan lisäämällä
koulutusta, neuvontaa ja valvontaa. Lisäksi ikääntyneillä ja vammaisilla on
valittavinaan muitakin vaihtoehtoja, kun koti tai laitoshoito, sillä erilaisten
välimuotojen ja yhteisöasumisen valikoima on kasvanut, kukin voi tehdä
itselleen parhaiten sopivia ratkaisuja.
Ikääntyneiden riippuvuusongelmiin, erityisesti
ongelmalliseen alkoholinkäyttöön, on kiinnitetty huomiota ja kasvusuuntainen
käyrä on saatu kääntymään laskuun, tai ainakin tasoittumaan. Ikääntyneillä on
vaihtoehtoja, päiviä ei tarvitse sen vuoksi enää täyttää tissuttelulla.
Yksinäisyyttä, masennusta tai ahdistusta ei tarvitse turruttaa alkoholilla,
sillä niihin on saatavilla muuta apua. Kun ikääntyneiden ongelmallinen
alkoholinkäyttö vähenee, siitä johtuvat muut ongelmat, kuten kaatuilut ja
lisäsairaudet, vähenevät samalla.
Ikääntyneiden lisäksi muidenkin ikäryhmien saatavilla on yhä
enemmän ja vaikuttavammin ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön keinoja:
Koululaiset ja opiskelijat saavat keskustelutukea ennen kun murheista kehittyy
häiriötasoinen ongelma, aikuiset saavat ohjausta alkoholinkäytön vähentämiseen
osana muita sote-palveluja, nuorilla on tietoa nikotiinituotteiden
aiheuttamista haitoista ja niistä vieroittautumiseksi on tukimuotoja
valittavissa, alkoholikokeilun tekevä lapsi pääsee Valomerkki-keskusteluun ja
hänen vanhempansa saavat ohjausta ja tukea tarvittaessa.
Päihdepalveluihin pääseminen on helpottunut, ja
lainvastaiset ”karenssit” ja muut asiakkaiden asioiden etenemistä vaikeuttavat
käytännöt ovat poistuneet. Päihderiippuvuus tai riskikäyttö otetaan puheeksi ja
osataan tunnistaa aiempaa laajemmin erilaisten ammattilaisten toimesta. Yhä
useampi ammattilainen osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa päihdepalveluiden
piiriin, ja päihderiippuvuuden luonne ymmärretään myös muissa sote-palveluissa.
Ajatus siitä, että vaikka päihdeongelma on ongelma, ihminen ei ole ongelma, on
vahvistunut. Korvaushoidon saatavuus ja käytännöt ovat maakunnassa yhtenäisiä
ja siihen liittyvä stigma on vähentynyt.
Kuten muihinkin palveluihin, myös kuntoutuspalveluihin
pääsee aiempaa pienemmällä vaivalla ja varhaisemmassa vaiheessa. Kuntoutus
aloitetaan jo silloin, kun on vielä jotain (mielellään paljonkin)
kuntoutettavaa. Jokaisella satakuntalaisella on mahdollisuus päästä kremppansa
kanssa suoravastaanotolle (= ilman lähetettä) fysioterapeutille tai
työkykykoordinaattorin luo miettimään oman työkyvyn parantamista. Kuntoutusta
voi saada yksilöllisesti, ryhmätoimintona, livenä, etänä, diginä.
Peruspalveluiden kuntoutusammattilainen (esim. suoravastaanottofysioterapeutti)
voi konsultoida eli soittaa suoraan erityistason ammattilaiselle (esim.
erikoislääkäri) ja kysyä neuvoa. Sosiaalista kuntoutusta on saatavilla monissa
eri muodoissa heille, joiden työ- ja toimintakyky ei vielä riitä esimerkiksi
kuntouttavaan työtoimintaan. Kokonaisuudessaan eri ammattilaisten tietous
kuntoutuksesta ja kuntoutuspalveluista on lisääntynyt, ja kuntoutuksen
mahdollisuuksia osataan ehdottaa asiakkaalle aiempaa paremmin.
Kokonaisuudessaan kaikenikäisille on tarjolla monenlaisia
vaihtoehtoja: Palveluita voi saada kasvokkain, etänä, diginä, toimistolla,
kotona tai muualla. Monien palveluiden kynnys on niin matala, että palveluiden
piiriin on oikeasti helppo mennä ajoissa.
Miten tämä kaikki tehdään?
Tavoitteita, toiveita ja tekemistä on valtavasti. Eikä
tekeminen lopu, vaikka kaikki ylläoleva toteutuisi. Eteemme tulee edelleen
uusia ilmiöitä ja haasteita, joihin pitää pystyä vastaamaan. Palveluiden pitää
koittaa pysyä mukana ihmisten tarpeiden ja tilanteiden muuttuessa.
Voi hyvin olla, että kaikkia tavoitteita ei ole vielä 2026
saavutettu. Niitä kohti tulee kuitenkin aktiivisesti ja sinnikkäästi pyrkiä,
jotta maailma ja Satakunta olisi parempi paikka meille kaikille.
Tällä hetkellä iso kuva siis on, että sote-uudistusta on
tehty kahden suuren hankkeen, Rakenneuudistushankkeen ja Tulevaisuuden
sote-keskushankkeen, toimesta. Tulevaisuuden sote-keskushanke vastaa nimestään
huolimatta paljon fyysisiä sote-keskuksia laajemmin sote-palveluiden
kehittämisestä. Hanke kattaa itseasiassa kokonaan sote-palveluiden
kehittämisen. Alueet ovat juuri jättäneet Sosiaali- ja terveysministeriölle
jatkorahoitushakemuksensa Tulevaisuuden sote-keskuksen ja sote-palveluiden
kehittämiseksi. Tällä rahalla sote-palveluita parannellaan ainakin vuoden 2023
loppuun asti. Jos Satakunta saa hakemansa rahasumman, valtiolta tulee alueelle
6 miljoonaa euroa sote-asioihin. Isoja rahoja ja asioita siis.
Vuonna 2021 Satakunta on Suomen 7. suurin maakunta. Kun
hyvinvointialue aloittaa toimintansa 1.1.2023, se yhdistää alueen 16 kunnan ja
noin 215 000 asukkaan sote-palvelut yhden järjestäjän, Satakunnan
hyvinvointialueen, alle. Satasote-nimellä kulkeva uudistus yhdistää alueelta
kahden julkisen sote-palvelutuottajan sekä tuhansien yksityisten ja
järjestöpuolen toimijoiden palvelut yhteen. Kyseessä on valtava uudistus, joka
tulee valmistella huolella, innolla ja intohimollakin.
”Se vaikuttaa aina mahdottomalta ennen kuin se on tehty.” ~ Nelson Mandela (1918-2013)
Kommentit
Lähetä kommentti